Find dig selv efter kræftsygdom

Et tilbud til dig, der har kæmpet med kræft

Et holdtilbud, hvor samværet er omdrejningspunktet. Vi skal som individualister sammen finde glæden ved kroppen og kroppen i bevægelse. Det skal være sjovt at træne.

Kontakt

Tørring Fysioterapi og Træning
Torvegade 10
7160 Tørring

Tlf. 75 80 19 07
info@toerringfysioterapi.dk

produce-28

Om forløbet

Vi møder dig, der hvor du er

Holdtræningen indeholder styrke- og konditionstræning samt yoga og meditation. Derfor er lektionerne 1,5 time.

I de først 45 min er træningen ved moderat og høj intensitet, som tilpasses den enkelte deltagers behov og fysiske formåen.

Herefter kommer 45 min med fokus på kropsbevidsthed samt afslapning.

Yoga, meditation, kropsscanninger og vejrtrækningsøvelser inddrages i holdtræningen, men læres også til brug i dagligdagen. Du får muligheden for at mærke din krop og opleve hvordan en blanding af fysisk aktivitet samt ro og afslapning giver dig ny energi.

Holdtræningen kan suppleres med individuelle behandlinger efter behov. Dette kunne være aktuelt ved senfølger efter kræft.

Fysioterapeut Maria Krogh lægger mest vægt på, at vi har det sjovt og deler vores oplevelser med hinanden, hvis dette er et ønske.

Det skal være et sted hvor der er plads til at afprøve forskellige træningsformer, for at afdække hvilke træningsformer og aktiviteter der må være det bedste for dig.

Et sted, hvor du får den viden du har brug for.

Via holdet skaber vi sammen et rum hvor du kan føle dig forstået, men også bliver udfordret. Et sted hvor du kan finde dig selv igen med de styrke og udfordringer du har.

Efter en operation for kræft opstår ofte arvæv, væskeansamlinger samt spændinger i muskler og bindevæv.

Med blide manuelle behandlingsteknikker kan dette afhjælpes uanset om du er nyopereret eller om det er flere år siden.

Læs mere om Tørsleff-metoden

Læs mere om retningslinjer for behandling og træning af brystkræftopererede

Læs nyeste forskning på Dansk Brystkræft Organisations hjemmeside

Hvad ligger til grund for holdtilbuddet?

Størstedelen af mennesker der har gennemgået et kræftforløb oplever træthed, nedsat livskvalitet og manglende motivation. Dette er helt forståeligt efter et hårdt fysisk og psykisk forløb. Træning i den rette mængde og under de rette forhold kan medvirke til bedring på disse områder.

Fordelene ved træning før, imens eller efter et kræftforløb er nævneværdige. Træningen kan bidrage til at nedbringe træthed (fatigue), forbedre muskelmassen og styrken, nedsætte smerter efter operationer og kemo-behandlinger, forbedre knoglestyrken, øge livskvaliteten og det mentale velbefindende. Dette er blot nogle af de evidensbaserede fordele.

Der er yderligere videnskabelige beviser for at træning nedsætter risikoen for tilbagefald til kræft samt morbiditet.

Meditation og yoga som en del af træningen

Meditation og yoga kan hjælpe dig med at komme i kontakt med din krop (igen). Du lærer hvordan og hvor din krop er nu, og lærer at være i de følelser, der er forbundet med et kræftforløb.

Det handler om at være i nuet og mærke kroppen, og derved flytte fokus væk fra tankerne. Dette kan bidrage til en tilstand af hvile, reducere forhøjet blodtryk og nedsætte blodets indhold af stresshormon.

senfoelger-efter-kraeft-toerring-sundhedshus1
Nysgerrig efter at vide mere?